fbpixel

Search icon
Search
Τοιχογραφίες εμπνευσμένες από τον Τρωικό Πόλεμο ανακαλύφθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές στην Πομπηία
ARTS & CULTURE

Τοιχογραφίες εμπνευσμένες από τον Τρωικό Πόλεμο ανακαλύφθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές στην Πομπηία

Έπειτα από 2.000 χρόνια


Πλήθος εντυπωσιακών τοιχογραφιών ήρθαν στο φως σε μία νέα ανασκαφή στον αρχαιολογικό χώρο της Πομπηίας, την αρχαία ρωμαϊκή πόλη που εξαφανίστηκε μετά την έκρηξη του Βεζούβιου το 79 μ.Χ. Πιο συγκεκριμένα, οι αρχαιολόγοι ανακάλυψαν μια αίθουσα εκδηλώσεων διακοσμημένη με μια σειρά από εκπληκτικές τοιχογραφίες, καθεμία από τις οποίες απεικονίζει ένα ζευγάρι μυθολογικών χαρακτήρων που σχετίζονται με τον Τρωικό Πόλεμο. Τα έργα είναι «τρίτου στιλ», ή περίτεχνου ρυθμού, και χρονολογούνται μεταξύ 15 π.Χ. και 40-50 μ.Χ.

Ο «θεαματικός» χώρος, μεγέθους 15 επί 6 μέτρα, διαθέτει ένα ψηφιδωτό δάπεδο κατασκευασμένο με πάνω από ένα εκατομμύριο μικροσκοπικά λευκά πλακάκια. Το «μαύρο δωμάτιο», που ονομάστηκε έτσι λόγω του χρώματος των τοίχων του που πιθανότατα προορίζονταν να καλύψουν την αιθάλη από την καύση των λαμπτήρων πετρελαίου, ήταν ένα «εκλεπτυσμένο σκηνικό για διασκέδαση κατά τη διάρκεια ευχάριστων στιγμών», ανέφεραν οι ειδικοί. 

d.png
Η συνάντηση της Ωραίας Ελένης και του Πάρη/ pompeiisites


Μία από τις τοιχογραφίες απεικονίζει την Ελένη της Τροίας η οποία συναντά τον Πάρη, πρίγκιπα της Τροίας, για πρώτη φορά. Η σχέση αυτή πυροδότησε μια σειρά γεγονότων που οδήγησαν στον Τρωικό Πόλεμο. Σύμφωνα με την μυθολογία, η Ελένη είχε παντρευτεί τον Μενέλαο, βασιλιά της Σπάρτης, πριν καταφύγει στην Τροία με τον Πάρη. Η τοιχογραφία επίσης περιλαμβάνει ένα σκύλο και μια ελληνική επιγραφή που γράφει «Αλέξανδρος», προσωνύμιο του Πάρη.

Το δωμάτιο ανοίγει σε μία σε μια αυλή με μια μεγάλη σκάλα που οδηγεί στον πρώτο όροφο, κάτω από τον οποίο βρέθηκε ένας τεράστιος σωρός οικοδομικών υλικών. Στις καμάρες της σκάλας, κάποιος είχε σχεδιάσει με κάρβουνο δύο ζευγάρια μονομάχων και αυτό που οι αρχαιολόγοι είπαν σε μια δήλωση «φαίνεται να είναι ένας τεράστιος στιλιζαρισμένος φαλλός».

Σε επόμενη τοιχογραφία διακρίνεται ο θεός Απόλλωνας να προσπαθεί να γοητεύσει την ιέρεια Κασσάνδρα. Στην προσπάθειά του να την αποπλανήσει, ο Απόλλωνας της είχε δώσει τη δύναμη να προβλέπει το μέλλον, αλλά όταν εκείνη τον απέρριψε, την καταράστηκε ώστε να μην πιστέψει κανείς τις προβλέψεις της. Ως αποτέλεσμα, δεν μπόρεσε να ματαιώσει τα τραγικά γεγονότα μιας μάχης που είχε προφητεύσει.

g.png
Η απεικόνιση του θεού Απόλλωνα και της ιέρειας Κασσάνδρας/ pompeiisites


Ο Gabriel Zuchtriegel, διευθυντής του αρχαιολογικού πάρκου της Πομπηίας, δήλωσε ότι οι μυθολογικές φιγούρες είχαν τη ρητή λειτουργία να διασκεδάζουν τους επισκέπτες και να παρέχουν σημεία συζήτησης κατά τη διάρκεια των εορτών. «Τα μυθολογικά ζευγάρια παρείχαν ιδέες για συζητήσεις σχετικά με το παρελθόν και τη ζωή, μόνο φαινομενικά καθαρά ρομαντικής φύσης», είπε. «Στην πραγματικότητα, αναφέρονται στη σχέση μεταξύ ατόμου και μοίρας: η Κασσάνδρα που μπορεί να δει το μέλλον αλλά κανείς δεν την πιστεύει, ο Απόλλωνας που παίρνει το μέρος των Τρώων, αλλά όντας θεός, δεν μπορεί να εξασφαλίσει τη νίκη, η Ελένη και ο Πάρις που, παρά τον πολιτικά μη ορθό έρωτά τους, είναι η αιτία του πολέμου, ή ίσως απλώς ένα πρόσχημα». Ακόμη, πρόσθεσε: «Οι άνθρωποι συναντιόντουσαν για να δειπνήσουν μετά τη δύση του ηλίου. Το «τρεμόπαιγμα» του φωτός των λαμπτήρων είχε ως αποτέλεσμα να κάνει τις εικόνες να φαίνονται αληθινές, να κινούνται, ειδικά μετά από μερικά ποτήρια καλό κρασί της Καμπανίας».

«Είναι πάντα δύσκολο να κρίνουμε την ποιότητα, αλλά αυτό που βλέπουμε είναι ένας υψηλός βαθμός φροντίδας για τη λεπτομέρεια, την έκφραση και τις σκιές», δήλωσε ο Zuchtriegel. «Αυτό είναι πολύ εντυπωσιακό, όπως και το θέμα των έργων».

Προηγούμενες ανασκαφές στην Πομπηία

fd.png
Το «μαύρο δωμάτιο» που ανακαλύφθηκε στην Πομπηία/ pompeiisites


«Η Πομπηία είναι πραγματικά ένα σεντούκι θησαυρού που δεν σταματά ποτέ να μας εκπλήσσει και να προκαλεί έκπληξη επειδή, κάθε φορά που σκάβουμε, βρίσκουμε κάτι όμορφο και σημαντικό», δήλωσε ο Ιταλός υπουργός Πολιτισμού, Gennaro Sangiuliano.
Τα ερείπια της Πομπηίας ανακαλύφθηκαν τον 16ο αιώνα, με τις πρώτες ανασκαφές να ξεκινούν το 1748. Η Πομπηία είναι ο δεύτερος πιο επισκέψιμος αρχαιολογικός χώρος στον κόσμο.

Κεντρική φωτογραφία: pompeiisites